maandag 3 augustus 2015

Verloedering

Ik ben verdrietig. Mijn achtertuin verloedert. Ik bedoel niet mijn postzegeltje achter het huis, dat wordt onderhouden door een hovenier in spé. Ik bedoel mijn achtertuin waarvan ik het onderhoud helaas niet zelf in de hand heb.

Er wordt weinig onderhoud meer gepleegd in het park waar ik meerdere keren per dag met de honden loop. Toen in het voorjaar alles in bloei stond, was het een plaatje om te zien. Sinds die tijd is er alleen het hoognodige gedaan in het park.

Achterstallig onderhoud

In het voorjaar zag het er uit zoals op de foto rechtsboven. Dat oogt best leuk, he? Nu, inmiddels ruim een half jaar later is al het gras en onkruid uitgebloeid en verdord, de grasaren groeien welig, de brandnetels staan okselhoog, het riet in een bepaald gedeelte van het park zelfs manshoog.


Regelmatig worden de grasveldjes in het park gekortwiekt en wordt er rondom de bankjes langs het pad met uitzicht op het water gemaaid zodat die weer te bereiken zijn. Dat je, als je daar zit, maar een beperkt uitzicht hebt door de haag van riet en brandnetels voor je, is niet belangrijk. Het bankje is immers weer bezitbaar? Oja, bij tijd en wijle worden de berenklauwen weggeknipt. Dat is dan toch nog iets, nietwaar?
Het maaien van de rest van het park beperkt zich tot een smalle strook aan weerszijden van het pad. Dat geeft gevoelsmatig een beetje lucht, maar dat is dan ook alles.


Een volwaardig hondenlosloopgebied vind ik het niet meer. De honden mogen er loslopen, dat klopt, maar verder dan het padje gaan die van ons niet. Hoover vindt zijn bal echt niet meer terug in het hoge gras!

Tour de France
Ik dacht dat de Grand Départ van de Tour de France debet was aan de verloedering in ons park. De Tour liep langs onze wijk, waarvoor op sommige plaatsen volstrekt onnodig onderhoud gepleegd werd. Het moest er voor het publiek immers goed uitzien! Was er daardoor voor onderhoud in de andere delen van de wijk geen geld meer over?
Ik heb een voorstel: laat de Tour de France volgend jaar in ons park starten! Ik moet er wel bij opmerken dat ik dan graag de regel van 'wedstrijd zonder publiek', zoals die wordt gehanteerd bij het voetballen, ook hier graag toegepast zie. Er zijn genoeg onrechtmatigheden van zowel het publiek als de renners te bedenken, waardoor het gerechtvaardigd is om publiek tijdens de Tour te weren. Dit is een echte win-win-situatie: ons park wordt opgeknapt en de Tourrijders hebben geen last van het publiek. Wat wil je  nog meer?

Bezuinigingen
Twee medewerkers van de dienst Handhaving wisten mij echter te vertellen dat alle zaken rondom de Tour uit een apart potje gefinancierd waren. Dat kwam niet ten laste van het groenonderhoud. Dat er weinig onderhoud gepleegd werd, lag aan de bezuinigingen. Alleen het hoogstnodige werd nog gedaan. "Als er eerst 2x per jaar gemaaid werd, is dat nu nog maar 1x". Daar valt natuurlijk niets tegenin te brengen. Die grasmaaier (zowel het apparaat en het mannetje dat er op zit) moet ergens van betaald worden.

Camping du Parc
Tegenwoordig wordt er zelfs gekampeerd in mijn achtertuin!



Sinds twee dagen en nachten staat er een tentje in een hoekje van één van de grasveldjes. Ernaast hangen wat hengels in het water. De bijbehorende vissers vertoeven overdag op een schaduwrijk bankje in de buurt van hun tentje. Die brandende zon is natuurlijk erg warm en die hengels hoef je tegenwoordig niet meer zelf vast te houden. Waarschijnlijk geven ze zelfs een hoorbaar alarm als er een vis hapt.Vissen is ook niet meer wat het geweest is.
Vanochtend had ik contact met de gemeente over deze kampeerders, maar kennelijk is het legaal wat zij doen. "Je mag vissen met een tentje en als je dat ook 's nachts doet heet het nachtvissen. Zolang ze elkaar maar afwisselen met slapen en vissen, is er niets aan de hand". Maar ja, of daar op gecontroleerd wordt?
Ik blijf erbij dat 's nachts overnachten in een tentje 'kamperen' is, ongeacht waar je dat doet. Laten we hopen dat deze kampeerder andere mensen niet op dezelfde gedachten brengen!

Met lede ogen zie ik dus toe hoe mijn achtertuin achteruit gaat. Ik vind mijn Tour de France-idee zo gek nog niet. Waar kan ik mijn voorstel voor de volgende start indienen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.