maandag 25 mei 2015

Synchroonkijken

Foto: Else Kramer
Else Kramer, de 'juf' van '52 Weken anders Kijken', organiseert sinds een paar jaar een project, genaamd: synchroonkijken. Met iedereen die zich ervoor opgeeft, fotografeer je een week lang, elke dag één bepaald onderwerp en deel je jouw foto op social media. Alle foto's van die dag worden op één centrale plaats verzameld waar je kunt zien hoe alle deelnemers het onderwerp van die dag interpreteren en fotograferen. Het is niet de bedoeling dat je je mooiste archieffoto's gebruikt, de foto moet echt op die dag gemaakt zijn.
Het is vergelijkbaar met 52 Weken anders kijken, maar dan met heel veel meer deelnemers (dit jaar ongeveer 3300!) en in een veel hoger tempo (1 opdracht per dag in plaats van 1 per week). Ik was dus één van die 3300 fotografen.

In 2013 wist ik nog niet van het bestaan van dit project. In 2014 gaf ik me ervoor op maar liet ik het uiteindelijk toch aan mij voorbij gaan. Dit jaar vond ik het tijd om mee te doen. Vorige week was het zo ver. Hierbij de opdrachten van deze keer en mijn foto's.


Dag 1: licht
Ik was 's morgens bij een kennis van mijn lief om golfclubs te fotograferen. Daar hing een geweldige lamp aan het plafond, gemaakt van afgekeurde Italiaanse drinkbekers. Uitstekend geschikt voor dit thema! Bij schemering zouden de kleuren waarschijnlijk nog beter tot uiting komen.

Licht
 
Dag 2: stippen
Al vroeg zag ik op internet berichtjes voorbij komen van andere deelnemers die ineens overal stippen zagen. Ik had daar - wonderlijk genoeg - die dag helemaal geen last van. Sterker nog: ik voelde mij volledig stippenblind! Een rondje door een volle fietsenstalling bood gelukkig uitkomst.

Stippen

Dag 3: snelheid
De truc om snelheid uit te beelden is het fotograferen van beweging. Maar........ niet elke beweging duidt ook op snelheid. Ik zag veel gefotografeerde slakken voorbij komen, juist bij gebrek aan snelheid. Ik koos voor typende handen. Als je zo snel typt als op deze foto, klinkt dat als een regenbui. En ben nou eerlijk: je ziet de stoom toch bijna uit het toetsenbord komen?

Snelheid

Dag 4: Waarde
Wat is voor mij van grote waarde? Wel, sinds het hartinfarct van mijn lief enkele jaren geleden, is zijn gezondheid waardevol voor mij. Hij werkt mee aan een onderzoek waarvoor hij dagelijks zijn bloeddruk moet doorgeven. Hier de waarden van zijn bloeddruk en hartslag van deze dag.




Dag 5: ogen
Wij kijken - zeker tijdens deze week - intensief naar onze omgeving. Maar hoe kijkt de wereld naar ons? Hoeveel blikken zijn er de hele dag op ons gericht? Denk aan webcams, beveiligingscamera's en deurspionnen die ons bespieden.
Ik fotografeerde Hoover. Ondanks dat ik zijn ogen niet zie, houdt hij mij de hele dag in de gaten!

Ogen

Dag 6: Rood
Terwijl ik zelf in een rode auto reed, kiekte ik een rood autootje voor me. Geen nood, want we stonden te wachten voor een rood verkeerslicht, de foto bewijst het. Eenmaal thuis bewerkte ik de foto zodat al het rood (en een beetje groen) meer benadrukt werd.

Rood

Dag 7: from where I stand
Een week synchroonkijken eindigt altijd met een foto waarin elke fotograaf iets van zichzelf laat zien. In 2013 was het een selfie, in 2014 was het je favoriete ingrediënt, dit jaar is het 'From where I stand'. Een mooie manier om iets van jezelf te laten zien en van de plek waar je je op dat moment bevindt. Het is helemaal mooi als die plek ook wat over je zegt. Ik was al lang blij dat ik niet méér van mezelf hoefde te laten zien dan alleen maar mijn voeten. Ik sta nu eenmaal liever achter dan voor de camera.
Tijdens een wandeling met Hoover en Pippa waren zij - uiteraard in ruil voor een koekje - maar wat graag bereid om samen met mijn voeten te poseren.

From where I stand

Verzamelde foto's
De foto's werden door de fotografen gepost op Facebook (vaak met een prachtige, soms emotionele toelichting erbij), Twitter, Flickr en nog wat andere sociale media. Alle foto's werden centraal verzameld op Pinterest. Om het overzichtelijk te houden was er per dag en dus per onderwerp, een bord gemaakt. Ik heb drie middagen mee helpen verzamelen ('pinnen') op die borden. Dat was nog een hele klus, en vooral een hele logistiek achter de schermen. Hulde aan Else en pin-opperhoofd Hillie. En aan alle vrijwilligers natuurlijk. Uiteindelijk hebben we met twintig 'pingirls' hard gewerkt om alle foto's te verzamelen. In deze week pinden we bijna 12.000 foto's, met een gemiddelde van 1.700 per dag. Maar wat was het leuk om te doen en ontzettend inspirerend om te zien hoe anderen het onderwerp van die dag interpreteren! Leuk om hier aan bij te kunnen dragen!
Om alle verzamelde foto's op de borden te zien moet je je (helaas) registreren of al een account hebben om mee in te loggen.

Bord dag 1: licht
Bord dag 2: stippen
Bord dag 3: snelheid
Bord dag 4: waarde
Bord dag 5: ogen
Bord dag 6: rood
Bord dag 7: From where I stand

Ik vond, en vind het nog steeds, erg verslavend om de borden door te scrollen om te zien hoe anderen het onderwerp van die dag vormgaven. Ik zie elke keer weer nieuwe foto's. Het is wel jammer dat je hier, op Pinterest, de toelichtingen van Facebook moet missen.

Online samenwerking
Ik merk dat ik het erg leuk vind om mee te werken aan projecten waarbij je elkaar alleen maar van internet kent. Dat was al eerder het geval bij de digitale magazines van de LinkedIn groep Creëer je eigen werk, het Kantelingsalfabet.
Else ken ik ook alleen maar van Internet, van de cursus '52 weken anders kijken', evenals een paar pingirls die daar ook aan meededen. Het is toch anders of je elkaar bij een dergelijk project 'in de ogen kunt kijken' of alleen maar kunt mailen of WhatsApp-en. Ik heb er in ieder geval van genoten.

Volgend jaar weer, wat mij betreft! Het is geweldig hoe je een week lang, gratis en voor nop, zoveel plezier kunt hebben met zoveel anderen. Je hoeft alleen maar te beschikken over iets om foto's mee te maken en internet. Ik kan het iedereen aanbevelen, want het is echt leuk om te doen! Ik ben nu al benieuwd naar de onderwerpen! Jij doet toch ook mee volgend jaar?

Hier vind je een ode van Else Kramer aan alle synchroonkijkers. Zelfs als pingirl blijk ik een hoop foto's gemist te hebben! Leuk Else, dank je wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.