maandag 8 december 2014

Tekenen met de gum

Tekenen met de gum? Jawel, dat kan. Omdat ik doorging met het houtskoolstaafje plat op het papier te leggen, krijg ik brede vage lijnen. Soms zoek ik met houtskool de precieze lijn, soms doe ik dat met mijn kneedgum. In de laatste twee lessen deed ik het beide.

Vrouwelijk model
Zoals gebruikelijk begonnen we de les met korte standen. Het is leuk om te zien dat juist die korte standen ook goed lukken. Rechtsboven en hieronder zie je twee van die tekeningen.


Daarna gingen we over op de langere standen.

Bij onderstaande tekening heb ik de contouren van de buik getekend met mijn gum.


En hier heb ik de linker bovenarm in vorm gegumd.


De twee bovenstaande tekeningen heb ik (uitvergroot) ingeleverd voor een expositie in de hal van het UCK. Ik heb de expositie nog niet gezien. Foto's volgen.

Mannelijk model (Jan van de Knaap) 
Ik moet er nog aan wennen dat de modellen in deze cursus wat minder Rubensachtige vormen hebben dan ik gewend ben bij TransArte.

De korte standen hebben we door elkaar heen getekend op één en hetzelfde vel. Omdat het allemaal los van elkaar staande poses waren, vond ik het eindresultaat niet zo'n succes, daarom geen foto daarvan. Het was mooier geweest als het losse standen als onderdeel van een vloeiende beweging waren geweest.

De overige standen waren fijn om te tekenen. Ik vind mijn tekeningen dan ook erg geslaagd!
Het is lastig om aan te geven wat ik waar met mijn gum in model veegde, want eigenlijk doe ik het inmiddels constant.





Jan van de Knaap (het model) blogde over zijn ervaringen als model tijdens deze les. Lees hier zijn blog!

De tekeningen van de laatste les zijn op A2 formaat getekend. Hoofd en handen of voeten passen nog steeds niet op het papier maar ik merk wel dat mijn tekeningen er krachtiger door worden. Het is goed dat de juf zo aandrong om grote papier te gaan gebruiken! Ze heeft echter niets gezegd over de grootte van mijn gum, dus die hou ik maar zo.

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven, en ik ben erg onder de indruk van het niveau van de tekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.