zondag 23 november 2014

Oud versus nieuw tekenen

Het is al een tijdje stil aan het tekenfront. Aan mijn tekenfront in ieder geval.

De najaarscursus 'Werken naar Model' bij TransArte ging helaas bij gebrek aan genoeg deelnemers niet door. Het duurde een tijd voordat ik een nieuwe cursus gevonden had, die geheel naar mijn zin was. Ik ben inmiddels weer twee weken aan het tekenen en man ... wat voelt dat lekker!


Ik teken nu bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten, het UCK. Het is een cursus modeltekenen met naaktmodellen, dus zover niets nieuws onder de zon. In de nieuwe cursus wordt alleen getekend, niet ook geboetseerd. Boetseren was toch al niet zo mijn ding, dus dat vind ik niet erg. De nieuwe groep is groter, maar de ruimte ook dus dat is geen probleem.  De nieuwe juf is wat directer in haar aanwijzingen dan de vorige juf. Dat is soms wel prettig. Ook hier teken ik zittend in mijn dummyboek dat op mijn schoot ligt. Mijn oude boek van A4 formaat blijkt toch wat klein, dus ik schafte op advies van de nieuwe juf een nieuw boek op A3 formaat aan, dat zittend nog steeds hanteerbaar is.

De eerste les
De cursus is al een tijdje bezig maar ik kon toch nog meedoen. Mijn eerste les was met een oud model. Niet oud als in leeftijd, maar oud als in 'vertrouwd'. Het was Paulo die ik al vaak tekende. Dat was erg prettig voor zo'n eerste les, want ik had toch wel een beetje het gevoel me te moeten bewijzen. Ik merkte duidelijk dat ik al een half jaar niet meer getekend had: het kostte me echt even moeite om de vingers weer los te krijgen.




De tweede les
De tweede les was met een voor mij nieuw model. Dit was de eerste les met mijn A3 boek. Het kleinere boek gebruik ik voor de snelle standen tot 5 minuten. Als ik langer tijd heb, pak ik mijn grote boek erbij. Het feit dat het groter is, betekent geenszins dat ik nu wel alle onderdelen op één vel krijg!

We kregen de opdracht om het staafje houtskool plat op het papier te leggen en het er niet van af te halen tijdens het tekenen. Dat worden dus vage lijnen, wat wel prettig is omdat je daar dan naderhand de juiste lijn uit kunt selecteren. Je kunt zo ook al wat schaduwen aangeven waardoor de tekening meer diepte krijgt.


De volgende twee tekeningen zijn van langere standen.



De nieuwe juf gunt mij nog groter papier om te tekenen. Ik wil echter graag zittend blijven tekenen in plaats van achter een ezel te staan. Als iemand tips heeft voor een lichtgewicht, makkelijk vervoerbare ezel of een dummyboek op A2 formaat, hou ik me aanbevolen.

Het voelt zo goed om weer te tekenen! Ik moet dat gewoon blijven doen, merk ik. Oud en vertrouwd tekenen in een nieuwe cursus! Leuk!




3 opmerkingen:

  1. We hebben samen je eerste tekeningen bekeken en gelachen!!!!!!!
    Maar JB en ik zagen wel duidelijk vooruitgang.
    Ga zo door, geniet er van.
    Veel sterkte en succes!!!!! ML

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo lang je me maar niet uitlacht....
      Op de eerste tekening zie je de voorkant van het model, niet de achterkant!

      Verwijderen
  2. Geweld9g Nicolette. Ik heb het idee dat je op deze cursus meer op je plek bent. Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.