maandag 22 september 2014

Rollende rollators

Vorige week reisde ik wederom naar Leidschendam voor verslaglegging van een activiteit van de Rode Kruis, afdeling Leidschendam-Voorburg. Ditmaal ging het om een rollatorcheck die plaatsvond in een verzorgingshuis. Een soort van APK om meer veilige rollators op de weg te krijgen.



Voorbereidingen
De rit naar Leidschendam verliep uitstekend, ik had voor vertrek de file-informatie gecheckt en was dan ook ruim op tijd. Thuis had ik nog gecheckt of er echt wel een geheugenkaart in mijn fototoestel aanwezig was, of ik een reserve T-shirt bij me had en mijn brood was besmeerd met samenhangend beleg. De auto was niet gepoetst, maar omdat het vandaag een binnenactiviteit betrof, leek me dat voor deze keer van minder belang.

Rollatorperikelen
De rollators werden gratis gecheckt door een adviseur en een monteur van de Harting-bank. Eventuele kleine reparaties werden tegen betaling van materiaalkosten verricht. Ik keek met diverse controles mee en maakte met verschillende bezoekers een praatje.
Terwijl ik met een wachtende voor de rollatorcheck aan tafel zat te praten, wilde een mevrouw er langs. Haar weg werd geblokkeerd door de rollator van mijn gesprekspartner. De passerende dame raakte erg geïrriteerd dat ze niet verder kon en begon een waar rollatorgevecht. Ik trad op als rollatorbemiddelaar waarna zij al mopperend haar weg kon vervolgen. Als ze gewoon gevraagd had om erdoor te mogen, was de sfeer veel minder grimmig geweest.

Bibliotheek en linnenkast
Ik verbaasde me over de hoeveelheid bagage die sommige mensen in het mandje van de rollator vervoeren. De meeste mandjes zijn geschikt voor 5 kilo boodschappen, sommige voor 10. Ik zag mensen met hun halve linnenkast of bibliotheek in het mandje! Zo'n zware rollator kost onnodig veel energie om voort te duwen. Daarnaast kiept de rollator gemakkelijk naar voren. Onnodige spullen dus beter thuislaten!


Goud
Tijdens de lunch werden de rollators van de bezoekers die nog niet aan de beurt waren, verzameld zodat de monteur kon doorwerken. Eén mevrouw had moeite haar rollator af te staan: "Nee die krijg je niet, daar zit mijn goud in!"  Na enig aandringen tilde ze haar sieraden - verpakt in een washandje - uit het rollatormandje en legde die voor zich op tafel. Daar heeft ze het goud met haar leven bewaakt tot haar rollator gereed was. Zou ze geweten hebben dat ze haar sleutels wel aan ons toevertrouwde, samen met haar rollator die voorzien was van haar naam en kamernummer? Ach, haar sieraden had ze in ieder geval bij zich. Dat was het belangrijkste!


Afgekeurd
Ik heb aardig wat rollators afgekeurd zien worden, omdat er van alles aan mis was. Ook die van het soort die mijn lief een enkele jaren geleden aanschafte na zijn hartinfarct. Gelukkig heeft hij het ding nu niet meer nodig. Dit was kennelijk niet zo'n gelukkige aanschaf. Ik zal hem binnenkort toch eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Want ik wil natuurlijk straks, als het nodig is, ook met een veilige rollator de straat op.

Lees hier het artikel dat ik schreef voor het Rode Kruis!















1 opmerking:

  1. hoi Nicolette,
    ik hèb wat met rollators; gisteren was een vriendin hier, die heeft een rollator van haar kinderen gekregen, maar ze voelt zich "bekeken", wil er echt niet aan en haalt nu haar boodschappend lopend naast haar fiets!! IK roep altijd dat ik de eerste zal zijn die een rollator neemt als het nodig is, het is een pràcht-uitvinding. Per mail zal ik je mijn foto's sturen van rollators in het verzorgingshuis.
    'Was weer een leuk stuk, proficiat. Groet, Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.