woensdag 9 april 2014

Werken met een nieuw model

Ik schreef al eerder dat ik vaker terugkerende modellen lekker vertrouwd vind om te tekenen of te boetseren. De contouren en de karakteristieken van het lichaam zijn bekend. Vaak een aantal van de houdingen ook. Deze les hadden we echter een nieuw, vers model. Met ook nieuwe houdingen. En raad eens met welke letter haar naam begon? Een P. Alweer! Het kan ook bijna niet anders.

Wat mij betreft is dit model P een blijvertje!



2 minuten
P stelde voortvarend voor om te beginnen met een aantal korte standen. Wij dachten bij korte standen aan 5 minuten, zijzelf dacht aan 2. Oeps! Er volgden dus vijf standen van 2 minuten. Hieronder vier van mijn schetsjes van die vijf standen. De vijfde schets is niet zo goed gelukt.


Het was even wennen, maar het verbaasde me hoeveel je in twee minuten op papier kunt krijgen! Vooral die eerste vind ik erg goed gelukt!

5 minuten
Daarna volgden vijf standen van 5 minuten. Waar dit in eerdere lessen onze 'korte' standen waren, leken deze standen nu een eeuwigheid te duren. De afbeelding bij aanvang van dit Koontje is de derde van deze standen.





10 minuten
Er volgde nog een stand van 10 minuten voor de pauze.



15 minuten
Na de pauze hadden we nog een paar heeeeeele lange standen. In deze les waren dat standen van krap 15 minuten.




Je ziet dat het voor mij even zoeken is naar de juiste contouren bij een model dat - in tegenstelling tot onze andere modellen - zo strak in het vel zit. Soms tekende ik een heup te smal of een bil te dun, waardoor het een meer masculiene figuur lijkt. Ook vind ik grappig om te zien dat het gezicht langzaam steeds meer invulling krijgt. 

Ik heb lekker gewerkt! P heeft ons echt wel laten zwoegen! Dat blijkt ook wel uit de hoeveelheid tekeningen. Ik ging met een zéér voldaan gevoel naar huis.
P, ik hoop je snel weer te zien!

1 opmerking:

  1. Heel goed gedaan Nicolette. Die hele snelle standen maken je vrij en lukken daardoor vaak beter dan jijzelf verwacht. Later op de avond, als je meer tijd krijgt, ben je vaak al te moe om daar nog iets moois van te maken. Maar ik vind ze allemaal prachtig geworden, Complimenten van mij!

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.