woensdag 9 oktober 2013

Duisternis - de laatste opnames

In het laatste opnameweekend werd er gefilmd in de woonkamer, de slaapkamer, de kelder en buiten op straat. Er werd gepraat, geknuffeld, gezoend, gehuild en gevochten. Niet alles vond per definitie plaats in dezelfde ruimte.

De opnames zijn afgelopen, de rust is wedergekeerd. Zowel op straat als bij mij thuis. Voorlopig althans.

De slaapkamer
De slaapkamerscène was even uitgesteld maar vond uiteindelijk toch plaats. Het lijkt zo simpel om opnames in de slaapkamer te maken. Het ziet er altijd ruimtelijk en relaxed uit. Dat geldt misschien voor slaapkamers die in een studio zijn opgebouwd. De 'onze' was dat niet; het was dan ook passen en meten.


De twee acteurs hadden genoeg plaats in het bed, maar of het relaxed was? De geluidman stond in een hoekje weggedrukt en de cameraman en regisseur in het smalle loopgangetje tussen bed en raam. Aan de andere kant van de kamer was een kast met grote spiegel, waar zij natuurlijk niet in te zien wilden zijn!

De werfkelder en omgeving
We filmden al eerder in een werfkelder waar - volgens het verhaal - een jonge vrouw vastgehouden werd na ontvoerd te zijn. Een deel van die opnames moesten opnieuw door een tussentijdse rolwisseling. Een deel van de eerste beelden was wel bruikbaar, maar een groot deel ook niet. Een aantal scenes was ondertussen herschreven en moest sowieso over. 
Toen het buiten eenmaal donker was, vonden in een steegje de opnames plaats waarin de ontvoerder door de politie te grazen genomen wordt en geboeid wordt afgevoerd.


Het één en ander ging uiteraard vergezeld van het nodige geschreeuw. Her en der gingen gordijnen opzij en zelfs ramen open. De regisseur had de omwonenden gewaarschuwd, toch bleek niet iedereen op de hoogte te zijn. Een oplettende fietser die de situatie niet vertrouwde, viel onze ontvoerder - met bivakmuts op - bijna aan. Ook een hondenbezitter moest gerustgesteld worden.

Premiere
Het monteren van de beelden is inmiddels gestart. Een kijkersgroep bestaande uit een aantal kritische, niet bij de film betrokken mensen, beoordeelt de eerste resultaten. Dan wordt ook duidelijk of we opnieuw in actie moeten komen omdat er eventueel nog extra opnames nodig zijn.
De première wordt begin februari 2014 verwacht. Nog even geduld dus!

Dit smaakt naar meer!
Dit kijkje achter de schermen van Utrechtwood was leuk. Ik heb veel nieuwe, leuke mensen ontmoet. Ook mijn multifunctionele inzetbaarheid bij deze filmproductie vond ik erg leuk en leerzaam. Mijn broodjes, quiches en superkrentebollen ter verzorging van de innerlijke mens werden erg op prijs gesteld.  Mijn uitmuntende telefoonstem kwam weer goed van pas, ook al ben ik nergens te horen in de film. Als huisfotograaf maakte ik een fotoreportage voor 'the making of Duisternis'. Maar ook als sjouwer, boodschapper en dressgirl kwam ik goed uit de verf. We moeten maar een nadenken over een geschikte benaming voor mij op de aftiteling. Heeft iemand een suggestie voor een allesomvattende term? 




5 opmerkingen:

  1. Mag ik hierbij aannemen dat mijn suggestie van 26 september inmiddels is afgekeurd,?
    Ik vond nl. "inspiciënte" op de aftiteling wel geschikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi To, dank voor het meedenken. Nee, je suggestie is niet afgekeurd. 't Is meer dat ik niet zo goed weet wat zo iemand doet. Als ik google kom ik uit op iets van 'toneelmeester'. Ik vind dat ik met meer dingen bezig was dan alleen wat er tijdens de opnames nodig was. Bovendien zorgde de regisseur voor de props, dat was dus niet mijn taak.
      Ik blijf open staan voor suggesties.

      Verwijderen
    2. Laat ik je even uit de droom helpen.
      Jarenlang was ik vroeger lid van een amateurtoneelgezelschap ( Wij traden nog op in het Muiderslot ter ere van het 1000jarig bestaan van Muiden met het stuk
      " Ëlkerlycke " ) Wij hadden bij elke uitvoering en tijdens de repetities altijd een inspicient. Die moest eigenlijk als manusje van alles zorgen dat alles perfect liep. Zodat de spelers zich nergens druk om hoefden te maken. Bij elke scene moest bijv. de dan benodigde spullen op de juiste plek staan. Alle ingredienten voor een maaltijd op de fafels staan, de lichten op tijd aangaan, de geluiden op de achtergrond maken etc. etc. etc. Ook op de programma's werd deze persoon genoemd. Vandaar !!!

      Verwijderen
    3. Hoi To, het wordt me duidelijk wat een inspidinges doet. Maar dat dekt toch niet de lading van wat ik deed bij deze filmproductie. Want juist met de dingen die jij noemt, had ik niet zoveel bemoeienissen. Sorry, inspicient gaat het niet worden, vrees ik.

      Verwijderen
    4. Laat ik het nog één keer proberen.
      " Logistics assistant "
      Klinkt interessant, maar betekent inhoudelijk niks anders dan zorgen voor de eterij en daarvoor de bevoorrading in de gaten houden.

      Verwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.