zaterdag 3 augustus 2013

Tekenen in de dierentuin

struisvogel met nest eieren
Afgelopen week vertoefde ik veel in Dierenpark Amersfoort. Katrien Janssens, de docent van mijn cursus 'Werken naar model' gaf een zomerworkshop 'Tekenen in de dierentuin'. Ik meldde mij direct aan en vorige week was het dan zo ver. Het was een bijzondere ervaring.

Niet alleen omdat ditmaal dieren model stonden, zaten of lagen. Ze stonden, zaten of lagen geen moment stil, zoals het model wel doet tijdens de lessen. Maar ook omdat je te midden van het publiek aan  het werk bent. En dat was wel even wennen!

Het was lang geleden dat ik voor het laatst in een dierentuin was. Zonder deze cursus zou ik er ook niet aan gedacht hebben om er nu heen te gaan, maar ik heb genoten!

De eerste dag begonnen we bij de gazelles en struisvogels. Op deze plek zaten we uit de loop op een houten vlonder aan de zijkant van het dierenverblijf, zonder andere bezoekers in de weg te zitten.


Het was heerlijk weer en er trok veel publiek aan ons voorbij.

De meeste mensen bewonderen wat er op je papier staat, soms maken ze een foto van je werk en af en toe werden we zelfs gefilmd.
Er waren ook mensen met goedbedoelde opmerkingen. Ook nu had ik bijvoorbeeld weer het probleem dat mijn papier regelmatig te klein was en niet alles er op paste. Een meneer gaf me de zeer nuttige aanwijzing dat ik op een andere plek had moeten beginnen met tekenen. Toch jammer dat hij niet eerder langskwam!

Vooral kinderen vinden het leuk om te kijken wat je aan het doen bent en soms knoop je hele leuke gesprekken met ze aan. Katrien gaf zelfs een miniworkshopje 'KinderKunst in de dierentuin'. Genieten om ze zo bezig te zien!

Miniworkshop 'KinderKunst in de dierentuin'
door Katrien Janssens


We zagen veel dieren maar we zijn niet overal gestopt om te tekenen. Eigenlijk moet je lang en vaak observeren om tot de kern van het dier te komen. Daar is zo'n weekje te kort voor omdat je natuurlijk zoveel mogelijk dieren wilt zien - en tekenen en niet een hele dag bij een bepaald dier wilt blijven hangen.
Na de struisvogel en gazelles tekende ik achtereenvolgens olifanten, neushoorns, pinguïns, bruine beren, giraffes, zebra's, kamelen, tijgers, ezels, kangoeroes, kraanvogels, Japanse makaken, chimpansees en krokodillen.

Hieronder enkele van tekeningen die ik goed gelukt vind.

olifant - wilde alleen van achteren geportretteerd


ezel

flamingo's



Japanse makaken - vlooiend



pinguïn - poetsend

Mijn hele serie tekeningen is hier te zien.
Ik heb vooral getekend met houtskool omdat dat het makkelijkst is voor snelle schetsen. Ik heb één ochtend geprobeerd te schilderen, maar dat vergt meer tijd en is erg lastig als de modellen niet stil blijven staan. Bovendien is het lastig verf te corrigeren als het eenmaal op je papier zit.  Ik wil zeker wel weer met aquarelverf aan de slag, maar niet in een dierentuin.

Bij de chimpansees hebben we een ontmoeting met de dierverzorger meegemaakt. Je bent dan bij het voeren en er worden bijzonderheden over de dieren verteld. Het grappige is dat je ze daarna op een andere manier bekijkt. Zo'n ontmoeting is zeker voor herhaling vatbaar, ook bij andere dieren.

In Dierenpark Amersfoort hangt een bijzondere sfeer. De medewerkers zijn erg aardig en bij iedereen zie je de passie voor de dieren en het werk ervan af spatten. Wat ons ook opviel was dat de dierentuin veel mensen met een lichte beperking in dienst heeft. Uit een gesprek met enkele vrijwilligers blijken dat de meest prettige collega's te zijn om mee te werken!

Al met al was dit een zeer bijzondere week. Mijn zomerabonnement duurt nog een maand, dus ik ga zeker nog een aantal keer terug om te tekenen. Andere dieren, of juist wel dezelfde, omdat ik daar inmiddels een beetje bekend mee ben.
Wie weet neem ik daarna wel een jaarabonnement!

Katrien: dit is zeker voor herhaling vatbaar! Volgend jaar weer?

Naschrift: ik schafte inderdaad een jaarabonnement aan. De tekeningen die je ziet zijn zowel van de cursus als van daarna.

4 opmerkingen:

  1. geweldig wist niet dat we een echte artiste in de familie hadden
    De struisvogel zag ik eerst voor een olifant met een mislukte slurf aan maar dat kwam omdat ik mijn bril niet op had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihi, als ik van een afstandje door mijn oogharen gluur, kan ik me jouw mislukte olifant voorstellen. Maar zo was ie echt niet bedoeld!

      Verwijderen
  2. Heb inmiddels groot respect voor jouw artistieke talenten.
    In aanmerking genomen dat je razendsnel moet schetsen om het moment vast te leggen is dit toch wel op zijn zachtst gezegd knap gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, dank! *bloos*
      Snel schetsen is idd wel gewenst. Mijn chimp veranderde ook op papier diverse keren van houding.

      Verwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.