zaterdag 23 maart 2013

Wind!!

Foto: Windcentrale
Valt het jou ook op dat je op de fiets altijd de wind tegen lijkt te hebben?Vandaag waait het hard. Het lijkt wel een herfststorm met een winterse temperatuur van rond het vriespunt en door een straffe, snijdende oostenwind een gevoelstemperatuur van ver daar beneden. En dat terwijl het - meteorologisch gezien dan - lente is. Het zonnetje schijnt wel, maar stelt niet zoveel voor.
Crowded House maakte ooit eens een song over Four seasons in one day. Wij doen het met drie seizoenen op hetzelfde moment ook niet slecht, toch?

Vanmorgen werd ik dus bijna van de fiets geblazen. Maar eigenlijk vond ik het niet zo erg.


Natuurlijk was het op sommige stukken hard trappen. Maar met de gedachte aan alle windenergie die mijn molen daarmee opwekt, verwelkom ik de tegenwind met open armen.
Mijn molen? Ja, inderdaad, mijn windmolen. Ik heb een windmolen. Of beter: een stuk windmolen. Om nog preciezer te zijn: ik heb 9 stukjes windmolen, genaamd 9 winddelen.

Eind vorig jaar hoorde ik over de Windcentrale. Er werden twee windmolens verkocht. Om de koop aantrekkelijk te maken, hoefde je niet meteen de hele molen te kopen. Elke windmolen was in 10.000 stukjes verdeeld, die los verkocht werden, de zogenaamde 'winddelen'.
Elk winddeel produceert naar verwachting 500 kilowattuur (kWh) per jaar, die in korting gebracht worden op je energierekening. Je kunt meerdere winddelen kopen, met een maximum van 85% van je eigen electriciteitsverbruik.
Naar verwachting gaat mijn molen nog zo'n jaar of 16 mee. Gedurende die tijd heb ik prijszekerheid voor de door mijn winddelen geproduceerde stroom. Gegarandeerd 100% duurzaam en uit eigen molen.
Ik vond het een uitstekende manier om bij te dragen aan het milieu en tevens een goede belegging voor een leuk stapeltje euro's dat ik op dat moment 'over' had.
Op de website van de Windcentrale kun je meer lezen over hoe en wat. 

Afbeelding De Jonge Held: Kiekes.punt.nl
Mijn molen heet De Jonge Held. Hij staat in Meedhuizen, iets ten zuiden van Delfzijl, in de provincie Groningen. Direct ernaast staat de andere molen, genmaamd De Grote Geert.  Beide molens zijn vernoemd naar bestaande, oude Hollandse molens in de provincie Groningen. Molen De Grote Geert staat in Kantens en is gebouwd in 1818. De Jonge Held is in 1829 gebouwd en staat op het grondgebied van Slaperstil.


De resultaten van Geert en Held worden regelmatig gepubliceerd op de weblog van de Windcentrale en op Facebook.
Beide molens hebben per winddeel vanaf de start op 1 januari ruim 100 kWh geproduceerd. Dat is iets minder dan de verwachte (gemiddelde) productie in deze periode, maar als het zo doorwaait, komt dat helemaal goed.

Voor geinteresseerden: de Windcentrale is op zoek naar nieuwe windmolens om op deze manier 'aan de man' te brengen. Voorinschrijving om winddelen te bemachtigen is al mogelijk! Grijp die kans!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.