maandag 4 maart 2013

Foto-excursie

Afgelopen zaterdag hadden we met de fotocursus een excursie naar het Pandhof, de tuin van de Dom. Ik was daar al vaker; het is een mooie oase van groen en historie, midden in het drukke centrum. Ik vind het er altijd erg prettig toeven.

We waren er nu niet voor het groen of de historie, maar om onder het toeziend oog van de monnik bij de fontein de fototechnieken te oefenen die we afgelopen lessen in theorie behandelden: scherptediepte, belichting en belichtingscorrectie.

Er is daar namelijk veel contrast tussen het licht in de kloostergang en het licht in de tuin. Zeker als je vanuit de overdekte, donkere, gang richting tuin fotografeert. Dan kun je de prachtigste foto's met tegenlicht maken, als je tenminste weet hoe je met de belichting kunt spelen. Anders krijg je vooral over- of onderbelichte foto's. Die overigens ook erg mooi kunnen zijn!



In theorie begrijp ik het idee van de belichtingscompensatie wel. Het in praktijk uitvoeren en tegelijkertijd aan alle instellingen denken, is een ander verhaal. Mijn foto's zijn best aardig gelukt, maar bij thuiskomst viel het kwartje eigenlijk pas.
Misschien moet ik binnenkort maar eens terug om met het theorieboek in de hand, de opdrachten nog een keer te maken. En dan meteen al die gevallen kwartjes op te rapen.
Dan ga ik zeker ook informatie meenemen over de historie van het Pandhof, want die is zeker de moeite waard!

Ik ben benieuwd of de geest er dan ook weer is. Zie je haar in de hoek transparant staan te zijn??



Het weer belooft beter te worden. De lente is nu eindelijk echt in aantocht en het zonnetje gaat weer schijnen, is voorspeld. Dat is op zich prettiger dan de toch wel koude zaterdag van afgelopen weekend. Het bezoek na afloop aan de kroeg om op te warmen met een bak koffie, gaf mij de aangename mogelijkheid mijn fotomaatje van die ochtend wat beter te leren kennen. Want hoe koud het ook was, we hebben wel veel lol gehad!

1 opmerking:

  1. Een goede foto van Hugo maken is inderdaad een uitdaging. Ik ken geen beeld in Utrecht dat zo fotogeniek en tegelijkertijd moeilijk is.
    http://www.flickr.com/photos/rienkmebius/4290658541/in/photostream/

    BeantwoordenVerwijderen

Apple gebruikers kunnen problemen ondervinden bij het plaatsen van een reactie. Excuses daarvoor.

Voor andere gebruikers: de eenvoudigste methode om een reactie te plaatsen: kies EERST een profiel bij 'Reageer als'. Het makkelijkst is Naam/URL. Je naam is gewenst, een URL hoeft niet. Klik op DOORGAAN. Schrijf vervolgens je reactie. Blok en kopieer (Ctrl+C)/bewaar voor de zekerheid je reactie, voor het geval dat het plaatsen niet in een keer vlekkeloos verloopt (mocht dat zo zijn, dan ligt dat niet aan jou!). Bekijk eventueel een voorbeeld van je reactie. Klik vervolgens op 'Publiceren'.
Vergeet niet aan te vinken dat je geen robot bent.

Op voorhand excuses als het plaatsen van een reactie niet in één keer lukt.